e-Faturada kapsam genişliyor: Hangi işletmeler için zorunlu olacak?

Gelir İdaresi Başkanlığının düzenlemeleri kapsamında e-Fatura ve e-Arşiv uygulamalarına geçiş zorunluluğunun kapsamı genişlemeye devam ediyor. Belirlenen şartları taşıyan mükelleflerin süresi içinde sisteme dahil olması gerekiyor.
e-Faturada kapsam genişliyor: Hangi işletmeler için zorunlu olacak?

Dijitalleşme sürecinin hız kazanmasıyla birlikte e-Fatura uygulaması da daha geniş bir mükellef kitlesini kapsıyor. Gelir İdaresi Başkanlığının tebliğleri doğrultusunda belirli ciro sınırını aşan işletmeler ile bazı sektörlerde faaliyet gösteren firmalar için e-Fatura ve e-Arşiv Fatura kullanımı zorunlu hale geliyor.

3 milyon lira ciro sınırı öne çıkıyor

Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği'nin değerlendirmelerine göre, 2025 hesap döneminde 3 milyon lira ve üzeri ciro elde eden mükelleflerin en geç 1 Temmuz 2026 tarihine kadar e-Fatura ve e-Arşiv sistemlerine geçiş yapması gerekiyor.

Birçok sektör zorunluluk kapsamında

Düzenleme kapsamında EPDK lisansına sahip akaryakıt şirketleri, sigara ve alkollü içecek üreticileri ile ithalatçıları, internet üzerinden satış yapan işletmeler, elektronik ticaret platformları ve dijital reklam aracılık hizmeti sunan firmalar yer alıyor. Ayrıca sebze ve meyve ticareti yapan komisyoncular ve tüccarlar da uygulamaya dahil ediliyor.

Bunun yanında SGK ile sözleşmeli sağlık kuruluşları, gayrimenkul ve motorlu araç alım-satım veya kiralama faaliyetinde bulunan işletmeler, Kültür ve Turizm Bakanlığı belgeli konaklama tesisleri ile elektrikli araç şarj hizmeti sunan şirketler de e-Fatura kullanmak zorunda olacak.

Kurallara uymayanlara yüksek ceza

Şeker üreticileri, demir-çelik sektörü temsilcileri ve gübre takip sistemine kayıtlı mükellefler için de zorunluluk devam ediyor. Yetkililer, yükümlülüğü bulunduğu halde kağıt fatura düzenlemeyi sürdüren işletmeler hakkında Vergi Usul Kanunu kapsamında özel usulsüzlük cezası uygulanacağını hatırlatıyor.

2026 yılı için bu cezaların yıllık üst sınırı 17 milyon lira olarak belirlenirken, her bir işlem için fatura tutarının yüzde 10'u oranında ceza kesilebileceği belirtiliyor. Bu nedenle yükümlülük kapsamındaki işletmelerin belirlenen süreler içinde sisteme geçiş yapması büyük önem taşıyor.