Kentsel dönüşümde teşvik etkisi: Üretici yeniden sahada
Anadolu Yakası İnşaat Müteahhitleri Derneği (AYİDER) Başkanı Hakan Şişik, Anadolu Ajansı’na yaptığı değerlendirmede, inşaat sektöründe ertelenen arzın yeniden hareketlenmeye başladığını ancak üreticilerin tamamen sahaya döndüğünü söylemek için henüz erken olduğunu ifade etti. Şişik, özellikle kentsel dönüşüm faaliyetlerinin ruhsat süreçlerindeki artışta belirleyici rol oynadığını vurguladı.
Kentsel dönüşüm ruhsatları artırdı
Şişik, son yıllarda sektörün Kovid-19 salgını ve depremler nedeniyle dalgalı bir süreçten geçtiğini hatırlatarak, artan maliyetlerin üreticileri uzun süre bekle-gör yaklaşımına yönelttiğini söyledi. Ancak İstanbul başta olmak üzere deprem gerçeğinin kentsel dönüşümü zorunlu hale getirdiğini belirten Şişik, bu durumun ruhsat başvurularında yeniden artışa yol açtığını dile getirdi.
Maliyetlerde öngörülebilirlik etkisi
İnşaat maliyetlerinde geçmiş dönemlere kıyasla daha sınırlı artışlar yaşandığını ifade eden Şişik, bu durumun üreticilerin planlama yapmasını kolaylaştırdığını söyledi. Maliyet artış hızının öngörülebilir bir seviyeye gelmesinin sektörde güveni artırdığını belirten Şişik, birçok projenin artık şirketlerin kendi finansman modelleriyle hayata geçirildiğini aktardı.
Teşvikler ve talep üretimi destekliyor
Finansmana erişimde zorlukların sürdüğünü ancak buna rağmen ruhsat alımlarında dikkat çekici bir artış yaşandığını söyleyen Şişik, yüksek faiz ortamına karşın nitelikli konuta olan talebin güçlü kaldığını vurguladı. Özellikle kat karşılığı kentsel dönüşüm projeleri ve yenileme alanlarındaki hareketliliğin sektöre ivme kazandırdığını belirtti.
Şişik, devletin kentsel dönüşüme yönelik teşvikleri, “Yarısı Bizden” kampanyası ve dijitalleşen ruhsat süreçlerinin üreticiye güven verdiğini ifade ederek, bu adımların önümüzdeki dönemde konut üretimini daha da desteklemesini beklediklerini söyledi.








